Bilerne Produceres i Kina – Hvad Betyder det for Sikkerheden?

Der findes efterhånden ikke nogen produkter her i verden der ikke har et lille stempel underneden med teksten ”Made in China”. Det er en udbredt forståelse, at kvaliteten af sådanne produkter generelt ikke er den bedste – når vi tænker på ting produceret i Kina, forestiller vi os en masse lavtlønnede medarbejdere slave afsted ved et samlebånd helt uden kvalitetskontrol. Desværre ser sandheden også sådan ud i produktionen af rigtigt mange produkter. Måske betyder det ikke det store med det Bluetooth headset man har købt billigt – men hvad med vores biler? Produktionen af dem sker i stigende grad også i Kina, og her er sikkerhed og byggekvalitet noget der virkelig betyder noget – er tingene ikke i orden koster det menneskeliv!
Eksperterne fortæller os dog, at der ikke er noget at frygte. Ja, bilproducenterne flytter dele af deres produktion til Kina fordi der er penge at spare. Men hvad er vigtigst for den moderne bilproducent – at spare penge her og nu, eller at have et stærkt brand? Det er selvfølgeligt det sidste. Bilproducenterne lever af deres omdømme. Der er ikke nogen i den vestlige verden der køber en bil af ukendt mærke selvom den koster nogle tusinde kroner mindre. Bilen er desuden et statussymbol, og brand betyder derfor alt – det ville være dårlig forretning at spare på byggekvaliteten. Derudover sørger lovgivningen i vesten for, at virksomhederne reelt ikke sparer noget ved at svække på sikkerheden – hvis en bil ikke opfylder sikkerhedskravene, så koster det bilmærket millioner. Der er meget skrappe krav til bilerne i Europa og USA, så bilproducenterne har styr på kvalitetsikringen på de kinesiske fabrikker.
Det er desuden ikke al produktion der er flyttet til Kina. Ting som udstansning i metallerne er det eksempelvis meget billigere at gøre i Kina, og det har ikke nogen direkte betydning for sikkerheden i bilen. Samlingen af bilen og de fintunede komponenter bliver sandsynligvis også flyttet til Kina på sigt, men i denne flytning vil der også blive flyttet vestlige ingeniører og kvalitetstestere med, da det er en af de ting bilproducenterne konkurrer hårdt på i disse tider. Der er altså ingen risiko for, at bilen ender med at blive 100% ”kina”-produceret – bilbranchen er global, og hyrer de bedste hjerner de kan få fat i fra hele verden. De flytter så nogle af dem til Kina, så de er tæt på den fysiske produktion.
Der er også producenter der slår sig op på ikke at flytte for meget til Kina. Mercedes A Klasse er eksempelvis et brand hvor folk er villige til at betale for luksus – også den mentale luksus i at vide, hvor bilen er produceret. Så længe Kina har de rygter om sin kvalitetssikring de har, vil der altså være luksusproducenter der tilbyder biler der om ikke andet er samlet og testet udenfor Kina. Der er dog ikke nogen grund til at betale en sådan premium – kvaliteten på de kinesiske fabrikker er i top når det kommer til de vestlige bilmærker.