En Hurtig Introduktion til Håndtering af Produkt Informationer

Formålet med alle forretninger er at levere de produkter, de har tilbudt til deres kunder, og så sørge for, at de kun tilbyder kvalitetsprodukter. Det er opskriften på kundetilfredshed, og når deres kunder er tilfredse med deres produkter eller tjenester, har man en god forretning. Dybest set er det en kæde, hvor der er  et årsag-og-effekt forhold mellem produktkvaliteten og kundens tilfredshed. For at maksimere produktværdien skal du kunne indsamle de nødvendige data og sammenligne dem på en relevante måde, for derved at få resultater omkring produktkvalitet og kundetilfredshed før, under og efter salget. Dette er essensen af produkthåndtering.

Din virksomhed har sikkert allerede systemer til at overvåge processer og ressourcer generelt. Dette er et såkaldt ERP (Enterprise Resource Planning) system. Et lignende system findes til at håndtere informationer omkring virksomhedens produkter. Disse systemer kaldes for PIM (Product Information Management) systemer.

Det er blevet vist igennem flere undersøgelser, at godt 75% af de virksomheder, der har gjort sig bemærket ved et kundesegment, kan lancere et nyt produkt successfuldt. Dette skyldes, at de har etableret kundeloyalitet fra deres kunders side. Ved hjælp af et PIM system, kan du gøre det samme. Du bør være i stand til at styre din produktportefølje godt, for at du skal kunne opnå den samme successrate. Der kan være mange grunde til, at virksomheder ikke opfylder forventningerne fra deres kunder, når det kommer til deres produkter. Uanset hvor godt det allerede står til, er der altid plads til forbedringer gennem – og dem kan man måle sig frem til igennem et PIM system.

Der er tre komponenter i produktinformationsstyringen. Den første omhandler organisationens bedste praksis. Hvad er bedste praksis? Du kan have forskellige strategier, så du kan nå et bestemt mål, især når en afdeling er projektbaseret. Ved at måle på tingene, og dokumentere dem i PIM systemet, vil du kunne se hvilke af de strategier, du har implementeret, der virkeligt er effektive. Det er de metoder, som organisationen kan drage mest nytte af, når de udføres.

Den anden er forretningsprocessen. De interne processer er en del af, hvad der hjælper dig med at nå målet med din virksomhed. Når alle i virksomheden arbejder hårdt for at nå et bestemt mål, bliver det til sidst opnået. Medarbejdernes effektivitet er en af de faktorer, der bør undersøges her. Degt skyldes, at de er folkene bag procedurerne i din virksomhed, og produktiviteten i dit firma ligger delvist i dem. Ligesom dine kunder er der behov for at sikre sig, at de ansatte er tilfredse. Hold dem motiverede, så de udfører deres arbejde effektivt.

Den sidste involverer de teknologiske tilgange. Det er uundgåeligt for enhver virksomhed at gøre brug af computere og andre teknologiske fremskridt. Derfor anbefales det stærkt, at du gør aktivt brug af dem og får mest muligt ud af dem. Ved at udnytte teknologien vil du gøre opgaverne nemmere og arbejdet hurtigere. Når alt er på plads, kan du nu benytte PIM systemet. Du kan nu vurdere og evaluere din brug af produktinformation for at opnå den succes, der er relateret til både det operationelle og produktprocesserne.