Flybranche skimter lys for enden af tunnelen



2020 og 2021 har langtfra været ”business as usual” for flybranchen. Det har den globale coronapandemi gjort sit til, og en lang række selskaber indenfor fly-, hotel- og rejseindustrien har måbende set til, mens rejserestriktioner har tvunget dem i knæ og sendt flere store selskaber ud på randen af konkurs

Det gælder f.eks. det norske lavprisselskab, der midt i coronakrisen stod med en uoverskuelig gæld på 65 mia. NOK. Gælden var allerede enorm inden coronapandemien meldte sin ankomst, og et globalt nedlukket samfund var bestemt ikke med til at gøre situationen bedre. Heldigvis betød en rekonstruktion af selskabet, at Norwegian flyver videre.

Ser vi på flyselskabernes aktiekurser under coronakrisen, har der bestemt heller ikke været meget at råbe hurra for. Tag f.eks. det hæderkronede skandinaviske flyselskab SAS. Et kig på sas aktie dkk kursgraf i denne periode minder mest af alt om en nødlanding. Det samme gør sig gældende hos stort set alle flyselskaber på børsen, men efter et par hårde år vejres der nu morgenluft blandt flere af flyselskaberne.

Vækst lige om hjørnet

I takt med, at rejserestriktionerne lempes, har flere flyselskaber allerede meldt om kraftig vækst i passagertal og genåbnede ruter. Det skyldes selvfølgelig delvist, at væksten sker fra et meget lavt niveau, da rejseaktiviteterne i det forgangne år mildest talt har været begrænsede. Ikke desto mindre er det betryggende at høre fra selskaberne, at de nu kan se lys for enden af tunnelen.

Det gælder f.eks. irske Ryanair, der for nyligt har været ude at offentliggøre nogle imponerende vækstmål for de næste fem år. Her har man løftet sine forventninger til vækst med mere end 50%, hvilket er sød musik i de hårdt prøvede aktionærers ører, og aktien steg da også med over 6% på dagen for offentliggørelsen.

Årsagen skal de øgede vækstforventninger skal formentligt findes flere steder. Som før nævnt sker væksten fra et lavt niveau, men samtidig må det ikke undervurderes, at der er pumpet enorme summer ud blandt forbrugerne i både Europa og USA. De enorme mængder kapital kombineret med en opsparet rejselyst efter knap to år med vekslende rejserestriktioner har uden tvivl haft sin indflydelse på de vækstforventninger, som lavprisselskabet Ryanair har præsenteret.

Læg så dertil, at der også for alvor begynder at komme gang i erhvervslivets hjul igen, hvilket betyder flere forretningsrejser og færre Zoom-møder. Denne kombination kan betyde, at flybranchen efter en hård tid kan se frem til smult vande.