Fra Praktiske Kufferter til Lækker Mode

Det er en central del, af vores moderne økonomiske samfund, at personer og virksomheder specialiserer sig. Takket være den fantastiske opfindelse, som penge er, så har vi mulighed for at dele arbejde op i mindre enheder. Du behøver altså ikke at skulle lære hvordan et gevær virker, og så bevæge dig ud i skoven for at jage, hver gang du gerne vil spise noget kød. Du behøver hellere ikke studere kartoffel-dyrkning og have dine egne kartofler groende, for at kunne spise noget til dit kød. Nej, i stedet kan du specialisere dig i en enkelt ting, som du er god til, og som andre sætter pris på. Ved at skabe værdi med din specifikke specialisering, så kan du modtage penge fra dem, som gerne vil have det du producerer. Du bruger så disse penge til at købe dit kød og dine kartofler – smart! Folk kan fokuserer på at gøre nogle få ting rigtigt godt, så de kan gøre det på effektiv vis.

Da vi opdagede den ”opskrift” på effektiv produktion, så gik udviklingen pludseligt rigtigt hurtigt. Det spidsede for alvor til under den industrielle revolution, hvor systematiske produktionsmetoder blev implementeret i virksomheder, og ikke bare i individer.

Rigtigt mange af de succesfulde virksomheder igennem tiden har fået deres succes, ved at specialisere sig i en enkelt ting, og så gøre den ting rigtigt godt. Men der er sket noget nyt nu: de største firmaer i dag laver ikke kun en enkelt ting. De har afdelinger med et fokus, men virksomheden i sig selv dækker bredere, end man før har tænkt på som effektivt. Hvordan kan det være?

Lad os tage Samsonite som et eksempel. Samsonite gjorde nemlig én ting rigtigt godt: de lavede stabile kufferter, som var helt perfekte til rejsende. De specialiserede sig på at lave gode kufferter, og det førte til, at folk elskede deres produkter, og virksomheden blev en succes. De laver stadig kufferter den dag i dag – men de er begyndt at kaste sig ud i nye områder også. De har blandt andet lavet en skuldertaske.

En samsonite skuldertaske lyder måske ikke fjernt fra en samsonite kuffert, men det er faktisk et enormt spring. En kuffert er nemlig først og fremmest praktisk: vi forventer at den er bygget solidt, passer godt på de ting vi pakker i den, og er nem at flytte rundt på. Det er selvfølgeligt et plus, at den også er pæn at se på, men det er langt fra vores første prioritet. En skuldertaske er derimod noget, der gerne skal være praktisk, men helt sikkert skal være moderigtig.

Men det er her, hvor det geniale ved, at specialiserede virksomheder breder sig ud, kommer ind i billedet. Alle de specialiserede producenter af skuldertasker har arbejdet på at blive bedre og bedre til at lave flotte tasker: det var jo første-prioriteten. Det har ikke kunne betale sig for dem, at lægge en masse kræfter i at innovere på de rent praktiske aspekter: de skulle bare være gode nok. Men her kommer Samsonite, med deres mange års erfaring i at producere praktiske og stabile kufferter, og bringer denne viden ind i markedet for skuldertasker. De kan undersøge det eksisterende marked, bringe deres egne erfaringer ind, og lancere et produkt der er både moderigtigt og ufatteligt praktisk.