Den perfekte guide til markedsføring på nettet

Kontor

Kontor

Markedsføring på nettet er en af de mest effektive måder for virksomheder af alle størrelser at udvide deres rækkevidde, finde nye kunder og øge deres indtægtsstrømme. Med så mange muligheder tilgængelige, kan det dog virke skræmmende for nye virksomheder, men ikke desto mindre bør alle virksomheder sigte efter at lave succesfuld online marketing. Så tag udfordringen op og udnyt de mange muligheder på nettet!

 

Pay-per-click-annoncering

Når du tænker på markedsføring på nettet er der en stor chance for, at du tænker på pay-per-click-annoncering, som er den mest typiske og effektive form for online markedsføring. Denne type giver din virksomhed mulighed for at byde på relevante udtryk og sætninger, der kan medføre, at tekstbaserede annoncer vises til bruger, når de indtaster de specifikke søgninger i enten Google eller Bing. Sørg for at de søgeord, som I byder på, er yderst relevante for din virksomhed, så I ikke bruger penge på unødige og irrelevante ord.

 

Brug de sociale medier

Lav en virksomhedsprofil på eksempelvis Facebook eller Instagram, og vær aktiv med mange opslag til jeres kunder. Skab engagement blandt følgerne, blandt andet gennem tilbud, konkurrencer og quizzer, som får mennesker til at dele jeres opslag med deres venner. Dette får en selvforstærkende effekt, så I når rigtigt langt ud til en meget bredere målgruppe. Pas dog på med for mange opslag, da det hurtigt kan virke som spam, og dermed have en afskrækkende effekt på eventuelle kunder.

 

Vær kreativ

Selvom det har en betydning selv at sørge for at komme ud i mange kanaler, så kan meget kreativitet også hjælpe virksomheden ud til rigtig mange mennesker. Særligt hvis I blot har et lille markedsføringsbudget er det vigtigt, at sørge for at være kreativ, så I skiller jer ud på markedet. Det kan derfor virkelig betale sig at tænke ud af boksen og gribe markedet anderledes end konkurrenterne – lav gerne en brainstorm blandt alle medarbejderne, så I kan lave noget andet end en traditionel reklame. Det kan være alt fra en sjov Facebook opdatering til en utraditionel video, som jeres følgere kan dele.

 

Opfølgning

For at sikre at din online markedsføring er succesfuld, er det nødvendigt at I følger op på jeres resultater. Det kan måles ved at se på antallet af kunder hver måned, en test af forskellige typer designs – og salg derefter – og andre typer af målestok. Ved at måle effektiviteten af markedsføringen på nettet kan du fokusere og optimere netop de ting, der virker, og gøre dem endnu mere effektive.

Det er dog også vigtigt, at I selv afprøver de forskellige digitale kanaler, så I ved hvad der fungerer for netop jeres virksomhed. Der er nemlig ikke en simpel og bestemt måde at markedsføre sig på, som virker for alle virksomheder.