Det har i flere generationer været noget skidt at være rig. Det var en slags personer man så ned på, fordi man forbandt dem med de gamle dage hvor rige mennesker ville føre sig frem, og præsentere sig selv som værende bedre end andre. Det skal selvfølgelig siges, at danskerne kun slår ud over de ?rige? som er rigere end den gennemsnitlige dansker. Ellers ville vi alle have et problem med os selv, da vi jo tydeligvis er rige sammenlignet med langt størstedelen af mennesker her på jorden.
Men det viser sig faktisk, at der er et nærmest karma agtigt princip lagt ind i universet, der automatisk gør at nogle ting slet ikke er lettere for de rige mennesker. Det er som om, at når man rammer toppen af kurven, så falder den ikke bare ud: den begynder at gå ned ad igen. Ja, det er faktisk ?hårdt? at være rig!
Et af de stærkeste og mest veldokumenterede principper der kommer i spil her, er det man kalder ?the paradox of choice?. Idéen er at flere studier har vist, at jo flere valgmuligheder vi har, jo sværere har vi ved at træffe en beslutning. De typiske eksempler kommer fra de amerikanske indkøbscentre, hvor der nu er store hylder med 50 forskellige slags ketchup. Man skulle tro, at det store udvalg af et produkt som ketchup ville komme forbrugerne til gode: men det viser sig faktisk, at de bliver paralyserede! I stedet for at den gennemsnitlige forbruger har prøvet flere slags ketchup, så ender de faktisk med at spise den samme igen og igen. For det er simpelthen for uoverskueligt at finde ud af hvilken af de 49 andre man skal prøve. Hjernen lukker ned, og man ender med at vælge den samme ketchup som man altid vælger.
Det samme sker med biler for rige mennesker. Du og jeg tager ned til en bilforhandler, og vader straks over til de brugte biler. Her står der en brugt vw, der er i bedre stand end de andre biler, og som opfylder dine behov. Den køber du da selvfølgelig!
Men for den rige mand er alle mulighederne åbne! Han kunne købe den samme folkevogn som dig, og gøre en god handel. Men han har også råd til hver eneste model der bliver udstillet henne hos den lokale Mercedes forhandler. Der er fordele og ulemper ved hver eneste mulighed, og fordi han har så mange muligheder, så bliver han også paralyseret. Det betyder faktisk, at mange rige mennesker ikke udskifter deres bil, når den ellers ville have behov for det. Eller købe en bil magen til, bare ny, når den gamle ikke kan køre længere.
Mange vil nok sige, at det jo slet ikke er det samme. De har luksus problemer, og vi andre har rigtige problemer. Det kan der nok være noget om, men jeg synes stadig det er ganske imponerende og poetisk, at vi har sådan et princip der til en vis grad fordeler smerten ud over alle: rig som fattig.