Undgå at hjemmearbejdspladsen giver dig rygproblemer

Coronakrisen har medført mange ændringer i danskernes dagligdag, og en af de største forandringer er måske nok forflytningen af den vante arbejdsplads fra kontoret til hjemmets spisebord eller til et skrivebord i hjørnet af gæsteværelset. Måske har arbejdspladsen endda rykket sig til sofaen.

Det har medført nogle helt uvante problemer, for de mange timer foran computeren på en normal spisebordsstol fremfor en ergonomisk stol, kan nemlig betyde, at man kan få ondt i ryggen. Faktisk er der en del, som for tiden oplever rygproblemer som følge af coronakrisen og den tvungne hjemmearbejdsplads.

Kiropraktoren har travlt

Det har faktisk haft som konsekvens, at kiropraktorer rundt omkring i landet, og især i og rundt om Aarhus, har haft bemærkelsesværdigt travlt. Folk sørger nemlig med rette til den professionelle hjælp, når ryggen gør ondt. Det indbefatter alt fra kiropraktorer til fysioterapeuter, og det er faktisk en meget fornuftig løsning.

De professionelle såsom kiropraktorerne kan nemlig hjælpe med smertelindring og øvelser, som kan komme smerterne i ryggen til livs. Derudover kan man også få hjælp til forebyggende øvelser, som kan være med til at sikre, at ens ryg ikke giver problemer i fremtiden.

Forebyg rygproblemer derhjemme

Der er dog også meget, som man kan gøre derhjemme for at komme ens smerter til livs. De følgende råd gælder desuden ikke kun til rygsmerter, men kan også bruges, hvis man har ondt i fx skuldrene eller nakken.

Det første råd er at holde hyppige pauser og huske at bevæge sig i løbet af dagen. Ryggen kommer ofte til at gøre ondt, fordi man sidder i den samme position i flere timer ad gangen. Derfor er en god løsning at arbejde fx 20 minutter og herefter rejse sig fra stolen og bevæge sig rundt i huset i 5 minutter. Efter en times arbejde på denne måde kan man med fordel holde en længere pause.

Det andet råd er i samme tråd – det gælder nemlig også om at bevæge sig og motionere i løbet af dagen. Her kan man med fordel undersøge forskellige øvelser, der er skabt til at styrke og strække ens ryg. Derudover er det en god ide at styrke sin core, fordi denne er uundværlig, når det gælder at støtte ens rygsøjle. 

Det tredje råd kræver lidt penge, men kan give store resultater. Det er nemlig en god ide at indkøbe ergonomisk udstyr i form af ergonomiske stole. Det private budget er selvfølgelig ikke altid til det mest komplicerede hæve-sænke skrivebord, men selv en ergonomisk mus eller tastatur kan gøre meget kombineret med fx en god og ergonomisk stol. En holder til computeren oven på en kasse eller lignende, så man kan stå op og arbejde, kan desuden også gøre en stor forskel.

Det sidste råd går selvfølgelig ud på at lytte til ens krop og reagere på dens signaler. Har man ondt, så skal man gøre noget ved det. Det går ikke at ignorere smerten og fortsætte på samme måde, for det kan i sidste ende forværre smerterne. Tag derfor kontakt til en professionel, fx en god kiropraktor i Aarhus, og sørg for at få løst rygproblemerne. Det giver dig de bedste forudsætninger for en god arbejdsdag derhjemme.