Vigtigheden af Krydderi i Maden – og i Livet

Når man går igennem strøget i København ser man flere butikker med et ”Butik til salg” skilt i vinduet. Det skyldes at huslejen på denne gode lokation er god, og at det ikke er alle der formår at udnytte lokationen godt nok til at kunne blive boende. Der er dog én butik, som har klaret sig rigtigt godt siden den flyttede ind: og det er ikke overraskende en butik der sælger indisk mad.
Indisk mad er elsket verden over af mennesker uanset nationalitet. Hvad der gør indisk mad så populært, er den måde det er tilberedt på. Madlavning i indiske køkkener er intet mindre end en kunst. Det kræver de rigtige ingredienser hakket og sauteret over ild og derefter tilberedt over en simrende flamme med den rigtige mængde krydderurter og krydderier. Indisk mad er ikke kun rig på smag, men har også en duft, der kan piske op for alles appetit. Aromaen i maden kommer fra krydderier, der har været anvendt i indiske husstande i århundreder. De er en integreret del af hver portion, og giver ikke kun smag men har også en række sundhedsmæssige egenskaber. Ikke mange er klar over, at årsagen til at indisk mad, udover at være ekstremt lækker, også er meget sund, er takket været krydderier og urter der har terapeutiske sundhedsmæssige egenskaber. Herhjemme er vi begyndt at kunne købe mange af de samme krydderier der bruges i det indiske køkken, og producenter som Nicolas Vahe har gjort noget ud af, at kvaliteten også er i top. Nogle af de gavnlige anvendelser af krydderier og urter, der anvendes i dagligdagsretter er:

1) Gurkemeje: Gurkemeje er blevet brugt i århundreder – ikke kun i mad, hvor den giver en gul farve, men også af ayurvediske læger for dets helbredende egenskaber. Gurkemeje, når det bruges i mad, kan bibeholde beta-caroten i visse fødevarer. En hovedbestanddel i gurkemeje er curcumin, som er en stærk antioxidant og har en stærk antiinflammatorisk virkning. Undersøgelser har også vist, at gurkemeje kan hjælpe med visse symptomer på depression På grund af dets stærke antiinflammatoriske kvaliteter er gurkemeje yderst gavnlig for patienter med ledsmerter, og i modsætning til medicin, udgør den ikke nogen trussel mod lever og andre organer.

2) Kanel: En anden almindeligt anvendt ingrediens i indiske husstande. Kanel bruges også i en række andre internationale retter, og vi kender den jo fra risengrød herhjemme. Dette barkformede krydderi har mange medicinske fordele. Det er eksempelvis nyttigt for dem, der lider af sukkersyge, da det kan sænke blodsukker og reducere kolesterol. Kanel har også antibakterielle og antivirale egenskaber. I oldtiden, hvor der ikke var nogen sikker måde at opbevare mad på i længere tid, og mad let kunnet blive for gammelt, blev opskrifter tilsat dette særlige krydderi. I tilfælde af hoste og forkølelse, kan kanel te være med til at lindre symptomerne.

3) Sennepsfrø: Udover at øge smagen af en ret, har de også mange sundhedsmæssige fordele. Magnesiumindholdet i sennep reducerer migræne og hjælper med at lindre smertem. At tilføje sennepsfrø i dine retter kan også hjælpe dig af med åndedrætsbesvær. Det er desuden gavnligt for astmapatienter.

Indisk mad indeholder mange andre krydderier og urter, der er inkluderet i den mad vi spiser til daglig mad. Dette gør det til en af de mest sunde fødevarer vi kan indtage. Dette er måske forklaringen på, at butikken i strøget klarer sig så godt som den gør: maden er lækker, og vi danskere går op i vores sundhed.